неділя, 19 березня 2017 р.

Ергодизайнерське проектування на уроках трудового навчання

Ергодизайнерське проектування на уроках трудового навчання


Особливість ергодизайну полягає в тому, що він у своїй основі гармонійно поєднує ергономіку й дизайн в єдине ціле. Це у процесі як наукової так і практичної діяльності дає змогу ,з одної сторони, розробляти та втілювати у життя складні інженерно - технічні розробки, а з іншої - реалізовувати в них такі компоненти, які не піддаються конкретному інженерно - технічному формулюванню, наприклад, такі елементи як краса, виразність, гармонійність,естетичність - усе те, що можна виразити двома словами - прекрасне та довершене. Таким чином, впровадження ергодизайну у сфері освіти, зокрема у проектно - технологічну діяльність школярів на уроках трудового навчання, сприятиме розвитку творчого мислення, розширюватиме можливості творчої діяльності школярів і сукупність застосовуваних при цьому засобів і методів. Отже, відкриваються реальні можливості аля розвитку творчих здібностей школярів не тільки засобами технічної діяльності, а й залучаючи для цього такий важливий соціокультурний компонент, як ергодизайн.
Залучення учнів до ергодизайнерської діяльності у процесі трудового навчання, яке на даний час втілюється на основі практично - технологічної діяльності, можливе, на наш погляд, за умови цілісного та повноцінного врахування ергодизайнерської складової в технологічних проектах школярів.
В процесі ергодизайнерської діяльності учень повинен перебороти своє «Я» і втілювати чужі проблеми й замовлення, шляхом їх творчого переосмислення, знайти те нове, що він хоче запропонувати замовнику.
Розглянемо приклад проектно-технологічної діяльності учнів з урахуванням вимог ергодизайну, під час розробки проекту виготовлення домашнього стільця.
Приступивши до розробки ергодизайнерського проекту, учні мають визначитись із базовою зовнішністю і формою виробу, яка в процесі розробки буде частково змінюватись та уточнюватись.
Необхідно проаналізувати існуючі зразки стільців. З метою економії часу та прискорення пошуків зразків доцільно скористатися Інтернетом. Зупиняємось на більш вдалих зразках. Вибрані зразки стільців ділимо на дві основні складові: надійність та зручність в користуванні, та приваблений естетичний вигляд.
Проаналізувати аналоги стільців, виникла проблемна ситуація: одні учні за круглу кришку, інші за прямокутно-подібну. Одні вважають, що найбільш вдалою для стільця є прямокутно-подібна кришка, звертаючи увагу на зручність використання та її виразник класичних формах. Інші учні відстоюють круглу форму кришки стільця, вказуючи, що кругла форма є не тільки зручною в користуванні, але й на вигляд більш сучасна, та естетична.
Щодо декоративного оздоблення виробу, учнями було запропоновано декілька сюжетів, розроблених на уроках образотворчого мистецтва.
Можна оздобити деталі виробу петриківським розписом, або казковими чи мультиплікаційними героями. Так, як виріб розрахований для виконавців дитячого садочка, то доцільно їх оздобити героями з любимих мультиків. Заключний етап оздоблення - лакування, гуашеві фарби та алкідний лак не є шкідливим під час користування стільцем.
Стільчик можна використовувати як і столик, тому вирішили, що доцільним використати прямокутну подібну кришку.
Враховуючи те (на основі аналізу відповідності форми функціонально -конструкційній суті виробу, умови його виготовлення й експлуатації, а також збереженню художньої виразності та раціональності форми виробу -відповідності форми призначенню виробу та умовам його експлуатації), що всі попередньо запропоновані варіанти є приблизно рівноцінними та мають право на втілення, учні прийняли компромісне рішення; за базову форму прийняття декілька варіантів виробу і всі їх доопрацювати.
На наступному етапі розробки проекту учні відповідно до соціокультурних ергодизайнерських вимог повинні визначитись, чи матиме даний виріб утилітарно-практичне застосування (у даному випадку, чи буде даний виріб використовуватися безпосередньо як стілець і як декоративний виріб). Вважаючи, що даний виріб окрім декоративних функцій буде використовуватися безпосередньо як предмет меблі, школярі повинні визначити, хто буде використовувати даний виріб (доросла людина, чи дитина), адже фізіологічні можливості дорослої людини й дитини. На даному етапі проектування головними стають ергономічні показники, а саме:
              зручність використання виробу за призначенням - у нашому випадку учні аналізують відповідність розробленого     виробу     антропометричним біомеханічним,   психофізіологічним      характеристикам      контингенту потенційних користувачів під час його експлуатації, підготовки до використання, збереження;
              гігієнічність виробу - учні аналізують відповідність фізичних, хімічних і біологічних чинників виробу й середовища робочої зони гігієнічним нормам;
              безпечність виробу - аналізують рівень ергономічності виробу, що відображає загальну безпеку здоров'я та діяльності людини з виробом у конкретному середовищі.
Не менш важливими показниками з група експлуатаційних показників. На відповідність їм, школярі аналізують (І за потреби вносять відповідні корективи) розроблений проект . Зокрема, учні аналізують, наскільки зручним буде виріб у процесі його експлуатації - перевіряють, наскільки досконалий даний виріб у процесі реалізації своєї основної функції; наскільки даний виріб забезпечує вирішення конкретних потреб під час використання його за призначення. На основі цього учні аналізують діапазон умов і можливостей використання виробу відповідно до його основної функції, а також наявність у нього додаткових, корисних для споживача функцій, пов'язаних з основною, визначають наслідки даний виріб буде надійним та довговічним в експлуатації.
На даному етапі виконання проекту учні обов'язково враховують такий важливий ергодизайнерський чинник,як досконалість виготовлення виробу та збереження його товарного вигляду. З цією метою аналізуються: чистота виконання контурів виробу - якість виконання контурів, заокруглень і зчленувань елементів форми виробу; якість обробленої поверхні - визначається ретельність оброблення поверхні, ретельність нанесення декоративно - захисних покриттів;стійкість виробу до пошкоджень - стійкість елементів форми та поверхні виробу до пошкоджень, стійкість до стирання та зміни якості декоративного покриття.
Провівши таку проектну роботу, усунувши всі суперечності та неточності, учні безпосередньо приступають до процесу виготовлення виробу.
Отже, на даному етапі учням доцільно працювати колективно, можливо у формі гри, де одна група учнів (назвемо її умовно ергодизайнери ) будуть пропонувати свої варіанти вирішення завдання, використовуючи на перед розроблені вчителем алгоритми ергодизайнерського проектування, а інша група (умовно назвемо її експерти), застосовуючи ті ж самі алгоритми ергодизайнерського проектування, будуть знаходити в запропонованих проектах не точності та недоробки і вносити свої ергодизайнерським чином обґрунтовані пропозиції їх усунення.

1 коментар:

  1. As stated by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason this country's women live 10 years more and weigh 19 kilos less than we do.

    (By the way, it is not related to genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING to do with "HOW" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "what"...

    CLICK this link to determine if this brief questionnaire can help you decipher your real weight loss potential

    ВідповістиВидалити