Мельник Анатолій Степанович
Вчитель
трудового навчання та креслення
Освіта: Подільський аграрно-технічний університет
Кваліфікація : інженер-педагог
Працюю в Бальковецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів з 2005 року.
Стаж педагогічної роботи в даній школі
9 років.
Проходив курси підвищення кваліфікаційної категорії у Хмельницькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти за категорією вчитель трудового навчання
9 років.
Проходив курси підвищення кваліфікаційної категорії у Хмельницькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти за категорією вчитель трудового навчання
Трудове виховання підростаючого покоління – одна з основних складових у
формуванні особистості нової людини. Людина розвивається духовно й фізично
тільки в праці.
Актуальність досліджуваної проблеми.
Людина розвивається
духовно й фізично тільки в праці. Без праці вона деградує. Будь-які спроби
уникнути продуктивної праці призводять до негараздів і для особистості, і для
суспільства. К.Ушинський писав: "Якби люди винайшли філософський
камінь, то була б ще не велика біда: золото перестало б бути монетою. Але якби вони
знайшли казковий мішок, з якого вискакує усе, чого душа забажає, або винайшли
машину, яка цілком затіняє всяку працю людини, то самий розвиток людства
припинився б: розбещеність і дикість полонили б суспільство".
Психологічні особливості трудової діяльності.
Людина не тільки пізнає
навколишній світ, а й змінює його, тобто виступає як діяч, творець, трудівник. Психологічні
дослідження підтверджують думку про те, що діяльність людини відіграє
вирішальну роль у формуванні людської психіки. Саме в діяльності розкриваються
і формуються психічні процеси і психічні якості людини і розум, воля, почуття,
увага пам’ять, здібності, риси характеру тощо.
Основні види людської діяльності.
Основними видами
людської діяльності є: гра, навчання і праця. Гра є провідним видом діяльності
дитини-дошкільника. З прикладом до школи основним видом діяльності дитину стає
навчання. А вже в навчальній діяльності є риси, що зближують її з працею.
Праця являє собою
діяльність, скеровану на виробництво суспільно-корисних продуктів –
матеріальних чи ідеальних. Праця – це процес, який
відбувається між людиною і природою і в якому людина перетворює матеріал
природи на засоби існування. При цьому не має значення чи потрібен продукт для
того. Хто його виробляє, важливо, що цей продукт потрібен суспільству. Трудова
діяльність, таким чином, є за своєю природою суспільна, оскільки цілі її диктуються
індивіду суспільством, яке дає йому "соціальне замовлення".
У трудовій діяльності
знаходить своє продовження розвиток психічних процесів і властивостей людини.
Іноді в праці вбачають тільки створення продукту. Але для нас не менш важливо
знати, як змінюється людина, її психологія в процесі використовувати працю з
вихованою метою.
Завдання кожного виду
праці — сприяти фізичному, розумовому і моральному вихованню школярів.
Однак для того, щоб
праця виховувала, вона має бути належним чином організована, тобто відповідати
певним вимогам.
Праця має бути
цілеспрямованою, тобто учні повинні розуміти мету пропонованої роботи, знати,
для чого вони її виконують, якими будуть її результати. Кожен учень повинен
усвідомити, чого саме вимагають від нього. Неусвідомлена праця не сприяє
формуванню потреби в ній, любові до неї.
Працю учнів необхідно
пов'язувати з їх навчальною роботою. Це означає, що, підбираючи об'єкти праці
для учнів, слід надавати перевагу тим, які тісно пов'язані з їх навчальною
роботою. Важливо домагатися, щоб трудова діяльність школярів сприяла
практичному застосуванню і поглибленню знань, допомагала формуванню в них
високих моральних якостей, підвищувала суспільну активність і сприяла
підготовці до продуктивної праці в різних галузях виробництва. А.Макаренко
стверджував, що праця без освіти, без політичного і морального виховання, що
йдуть поряд, — нейтральний процес.
Виховна ефективність
праці зростає за умови, що учні самі є її організаторами, а не
лише виконавцями. Тому я залучаю школярів до пошуків
об'єктів праці, її планування та організації колективу на її виконання. У
такому разі вихованці будуть зацікавлені у своєчасності та якості виконання
трудових завдань, у них формуватиметься ініціативність, самостійність і
відповідальність.
Виховання любові до
праці, формування трудових умінь та навичок. Потребує систематичної праці
учнів, а не участі в ній від випадку до випадку. Для цього я, плануючи їх участь у
різних видах праці, детально продумую її послідовність, усвідомлюю, якого виховного ефекту
вони прагнуть досягти, пропонуючи дітям певний вид праці.
Завдання виховання в школі реалізується в процесі навчання і в спеціальній
виховній роботі з учнями в позаурочний час у школі та за її межами.
Процес виховання –
система виховних заходів, спрямованих на формування всебічно і гармонійно
розвиненої особистості.
Він має свою специфіку,
передусім цілеспрямований характер. Наявність конкретної цілі робить його
систематичним і послідовним, не допускає випадковості, епізодичності та
хаотичності у проведенні виховних заходів. Особлива роль у формуванні людської
особистості належить шкільному вихованню, оскільки цілеспрямований виховний
вплив на неї передбачає не лише виховання позитивних якостей, а й подолання
наслідків впливу негативних об’єктивних чинників.
В праці можна
спостерігати стійкі прояви людини.
Вміння працювати, любов
і звичка достану зайнятості не можуть формуватися миттєво. Кожна епоха накладає
свій відбиток на процес її становлення. Не робить виключення і ХХ століття –
вік науково-технічної революції, комп’ютерної техніки, роботів, електронних і
лазерних виробів, атомної енергії.
Праця дитини будь-якого
віку зв’язана з розвитком її інтелекту.
Школяр, у якого розвинений
розум ніколи не зможе бути по-справжньому працелюбною людиною: працелюбною - це
значить завжди працівник, мислитель і шукач одночасно. Розвинуте мислення –
важлива умова підготовки дитини до праці (розумової і практичної). Тільки через
злиття думки і фізичної праці школярі можуть стати мислителями, пошуковцями,
відкривачами.
Щоб навчити вихованців
працювати, радіти самому процесу діяльності і результатами праці, з ним треба
багато спілкуватись, постійно щось пояснювати, нагадувати. Запитувати.
Необхідно привчити
дитину переборювати перешкоди навіть шляхом втоми. В житті проходиться часто
втомлюватися, для того, щоб досягнути якого-небудь ефекту в роботі. Ми повинні
привчати дитину економити свої сили, навчити не тільки працювати, а знаходити в
собі ресурси, щоб пробути себе до праці, привчити до думки про те, що праця
сама по собі буде давати насолоду досягнутої мети, ми повинні привчити її до
вмілого, організованого підходу до переборювання перешкод та труднощів.
Немає коментарів:
Дописати коментар